Timp de citire : 5 min
Sentimentul de agitație? Cu aceste 7 sfaturi, poți face ceva în legătură cu asta
Toată lumea se confruntă la un moment dat cu un sentiment de agitație. Face parte din viață. Dar dacă simți că te simți prea des agitat, atunci este momentul să iei măsuri. În acest articol, împărtășim 7 sfaturi.
Ce este un sentiment de agitație?
Un 'sentiment de agitație' este însoțit de o senzație de neliniște, tensiune și stres, nervozitate și impresia că ai mult prea multe de făcut într-un timp mult prea scurt.
Toți avem acest sentiment la un moment dat. Trece de la sine și în principiu nu reprezintă niciun rău. Un pic de stres face parte din viață.
Dar atunci când simți acest sentiment de agitație prea des și începi să-l consideri o problemă, este momentul să faci ceva în privința acestui lucru. Acesta poate duce la stres cronic cu toate consecințele fizice și mentale care decurg din acesta.
Sfaturi împotriva sentimentului de agitație
1. Redu consumul de cafeină
În multe băuturi se găsește cafeină. În cafea, dar și în diferite tipuri de ceai, băuturi răcoritoare și băuturi energizante. Cafeina poate oferi o creștere temporară a energiei, deoarece blochează senzațiile de oboseală (1). Dar cafeina determină și o creștere temporară a hormonilor de stres (cum ar fi cortizolul). În studii (2), s-au măsurat de două ori mai mulți hormoni de stres la participanți după consumul de cafeină. Acest lucru poate duce la un sentiment de agitație.
Dacă bei multe băuturi cu cafeină și te confrunți frecvent cu un sentiment de agitație, încearcă mai întâi să reduci și vezi dacă mai experimentezi acest sentiment de agitație.
2. Liste cu sarcini
Atunci când avem prea multe de făcut, acest lucru poate părea copleșitor. Muntele gigantic de sarcini pare atât de mare încât nu știm de unde să începem. Rezultatul? Un sentiment de agitație și o grămadă de lucru pe care nici măcar nu mai începem să-l facem (3).
Ai atât de multe de făcut încât îți provoacă un sentiment de agitație? Începe prin a-ți lista toate sarcinile. Fă un sumar al tuturor lucrurilor de făcut pentru a delimita un proiect și pentru a face totul mai ușor de înțeles.
Un sfat practic este să faci la începutul fiecărei luni (sau săptămâni) o listă a tot ce trebuie să faci în perioada următoare. Apoi treci la următorul pas.
3. Creează o planificare realistă
Lista de sarcini din sfatul anterior o vei transforma acum într-o planificare realistă. Împarte-ți sarcinile în agenda ta. Descompune sarcinile mai mari în sarcini mai mici și încearcă să estimezi cât mai bine timpul necesar pentru fiecare sarcină. Alocă și timp pentru deplasările de la A la B, programează pauze și ia în considerare alte întreruperi.
Nu reușești să te încadrezi în planificare? Observi că ai prea mult de făcut și prea puțin timp? Atunci este momentul să faci alegeri dificile.
Primești mai multe sarcini la serviciu decât poți gestiona în mod realist? Discută despre asta cu superiorul tău. Astfel vei evita un sentiment de agitație pe termen scurt și probleme mai mari în viitor.
4. Ai curaj să spui nu
Colegii sau șeful tău te întreabă des să faci rapid aceasta sau aceea în ultimul moment? Dacă aceasta îți provoacă un sentiment de agitație, este momentul să faci ceva în privința acestui lucru. Verifică în planificarea ta când poți aloca timp pentru această sarcină. Nu ai deloc timp? Atunci este momentul să spui "nu".
5. Renunță la multitasking
Termenul de multitasking pare o modalitate minunată de a face mai multe în mai puțin timp. Ați facut mai multe sarcini simultan! Dar tot mai multe studii arată că multitasking-ul duce, de fapt, la o productivitate mai scăzută (4).
În plus, trecerea constantă între diferite sarcini poate crește nivelurile noastre de stres (5). Observi că acest lucru se întâmplă și la tine? Treci la single-tasking și începe următoarea sarcină doar atunci când prima este terminată.
6. Redu timpul petrecut în fața ecranului
În medie, privim ecranul smartphone-ului nostru aproximativ 2,5 ore pe zi. Pe social media, vedem constant viața altor oameni trecând pe lângă noi. Deoarece sunt împărtășite în principal succese, călătorii frumoase și alte evenimente pozitive, pare că toată lumea duce o viață minunată. Cu excepția ta... Cel puțin, așa pare. Acest lucru poate provoca stres și un sentiment de agitație, deoarece ai impresia că nu ții pasul. Și faci deja atât de multe!
Soluția este destul de simplă: să fii mai puțin timp cu smartphone-ul și să folosești mai puțin social media. Avantajul suplimentar este că vei avea mai mult timp pentru sarcinile tale!
Iată și câteva sfaturi practice pentru a reuși acest lucru:
- Blochează anumite site-uri sau aplicații folosind Funcția Timp de Ecran (iOS) sau Bunăstare Digitală (Android).
- Dezinstalează aplicațiile de social media de pe telefon. Nu le poți lipsi? Uită-te doar ocazional pe computer. Vei realiza repede că nu ratezi nimic cu adevărat.
- Așază-ți telefonul cu ecranul în jos în timpul altor activități (single-tasking, știi cum e?)
- Depozitează-ți telefonul în altă cameră când mergi să dormi.
- Dezactivează notificările de la aplicațiile care îți consumă mult timp.
7. Găsește distracție în sport
Uneori nu poți scăpa de acel sentiment de agitație. O modalitate bună de a-ți elibera mintea și a reduce stresul este să faci mișcare (6). Un jogging, un meci de tenis sau o ședință intensă la sală de sport. În plus, sportul îți dă mai multă energie!